Bianca Josepha Eugenie Engelmann, datter af Christian Gottfried Engelmann og Henriette Dorthea "Henriette Dorthea Engelmann" Thomsen. Egen kode: 1551, født 14 Dec 1848 Vognmagergade 92, Trinitatis sogn, Kbh. amt 1), døde 05 Nov 1872 Studiestræde 31 kælderen, Vor Fru sogn, Kbh. amt, age 23 år 2), begravet 10 Nov 1872 Vor Frue kirke Livsforløb: Den 1. februar 1870 arbejder Bianca som syerske i Kbh. og dør 2 år senere af blodforgiftning. Døbt som barn (04 Feb 1849 Trinitatis kirke) Folketælling (01 Feb 1850 Vognmagergade 92,kjælderen, Kbh. sogn) 3) Folketælling (01 Feb 1860 Graabrødretorv No. 5, Matr. 109, Forhus, 3. Bagsal, Kbh. sogn) 3) Married/ Related med: N.N. Barn: 1. Harald Gotfred EngelmannEgen kode: 846, født 15 Sep 1869 Den Kgl. Fødselsstiftelse, Kbh. sogn, Kbh. amt, døde 28 Sep 1946 Nykøbing Sjælland sogn, Holbæk amt, age 77 år 2), begravet 04 Okt 1946 Nykøbing Sjælland kirke Livsforløb: Den 4. juni 1894 arbejder Harald Gotfred som portør i Fredericia og i 1902 er han ekspedient i Skørping sogn. Tirsdag den 5. Februar 1918 er følgende lille notits indrykket i Randers Dagblad og Folketidende: "25 Aars Jubilæum. Stationsmester Engelmann. Rolf Mølle, fejrer i Dag sit 25 Aars Jubilæum i Jernbanens Tjeneste. Hr. Engelmann, der er overordentlig elskværdig Personlighed, er i den Anledning Genstand for stor Opmærksomhed, saavel fra beboernes som Kollegernes Side". Landsbyen Naarup var en af de mindste i Verninge sogn. Den lå i dettes udkant umiddelbart nordøst for stationen. Ved banens åbning opførtes der en gæstgiver- og købmandsgård overfor stationsbygningen ligesom i Knarreborg. Naarup var omgivet af skove både mod vest, nord og øst, der var således ikke meget opland til stationen undtagen fra godset Frederikslund (Krengerup) der lå 3 km fra stationen. Naarup havde således den mindste person- og godstrafik af banens stationer. Allerede i 1885 blev sidesporet forlænget til 245 fra 195 m på grund af stadig stigende trafik med træ. I 1909 blev stationsforstander C.A. Mogensen på Naarup station forflyttet til Durup på Sallingbanen. For at spare blev der ansat en stationsmester i stedet for, og han hed A.H. Borg og kom fra Sig station. I 1913 bliver overkørslerne i Naarup forsynet med bomme, der betjenes af stationspersonalet. Hermed kunne man spare ledvogterne. Pakhuset bliver udvidet i 1918 og i forbindelse med tømmertransporter efter 1. verdenskrig får stationen i 1920 en 3,5 tons svingkran. I 1929 bliver sporskifterne forsynet med elektrisk belysning som den eneste landstation på Assensbanen. I driftsåret 1930/31 sælger Naarup station 8 billetter på 1. og 2. kl. og 9.911 billetter på 3. kl., der ankommer 1.467 tons vognladningsgods til stationen i Naarup. I 1921 får Naarup station ny stationsmester, og det bliver Harald Gotfred Engelmann. Han havde været uheldig i tjenesten og fået sit ene ben kørt af, men han klarer sig godt på stationen i Naarup. Når der var fest, hvad enten der var konfirmation eller bryllup blev den holdt i det store rum på loftet ovenpå stationen. Det siges også, at han var dygtig på de skrå brædder, når der blev holdt dilettant på gæstgivergården. I 1937 går han på pension efter 40 år i statens tjeneste. I krigens sidste dage fra den 23. til 26. april 1945 foretages en snes sprængninger, af frihedskæmpere, dels mellem Naarup og Flemløse og på selve stationen i Naarup er det sporskifterne der ryger i luften. I Assens venter ca. 1.500 soldater, der skal til fronten, men på grund af sabotagen kommer toget først afsted den 27. april 1945. I 1966 er det slut. Persontrafikken ophører og de ansatte på stationerne må finde nye tjenestesteder. Stationsbygningen i Naarup sælges til privat beboelse i 1972 og sidesporene bliver taget op i 1974. Døbt som barn (28 Sep 1869 Den Kgl. Fødselsstiftelses kirke) Folketælling (02 Nov 1925 Naarup Stg., Verninge sogn) 3) |
Kilder
1) kilde: Fødsel2) kilde: Død
3) kilde: Folketælling